tisdag 22 februari 2011

Arbete den 22/2

Fenomenet: Hur rinnande grädde blir tjock med fokus på teknik och luftens samarbete

Materia: Grädden – vad innehåller grädde

Energi: Människans kraft och fettet i grädden

Teknik: Visparna

Liv: Människorna och djuren

· Vi har gjort en tankekarta för att se vad som finns runt omkring och vad vi ska söka fakta om.

Intervjufrågor: (3-4 barn) (till Cartoonen)

  • · Vad är grädde?
  • · Hur kan man få rinnande grädde tjock? På vilka olika sätt? (kring frågor – cartoon frågan)
  • · Varför tror ni att rinnande grädde blir tjock?

Lektionsutkast: (Halvklass)

Vad

  • · Experiment med grädde med hjälp av olika tekniker

Hur

  • · Visa cartoonen och diskutera utifrån den. Lyft andra elevers åsikter som inte är med på cartoonen.
  • · Barnen får säga en sak var om vad de tror ska hända.
  • · Experimentet

o Trävisp, vanliga visp, elvisp, vevvisp, burk (ca 2 elever per redskap)

o Skriva upp på tavlan när ett redskap är klart.

  • · Diskussion efter ”Vad hände?”
  • · Fakta med fokus på luften och teknikens samarbete. (Pga av den här forskningen kring luften har denna teknik utveckling skett)

Varför

  • · För att barnen ska få möjlighet att upptäcka luften och teknikens samarbete med hjälp av grädde.

Mål
Utifrån kursplanen i de naturorienterade ämnena årskurs 1-3. (Lgr 11)

  • · Människors användning och utveckling av olika material genom historien.
  • · Luftens grundläggande egenskaper.

I kursplanen står det att eleverna ska använda sig av enkla naturvetenskapliga undersökningar..

Utifrån läroplanen (Lgr 11)

  • · Kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga och tekniska i samhällsliv och vardagsliv.
/Basgrupp 5 a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar