Vi har tillsammans i hela basgruppen utvecklat en bedömningsmall som underlag för våra observationer.
Bedömningsmall
Styrdokument:
Vilka möjligheter ger läraren eleverna att förstå luftens egenskaper? Hur och vad?
Visparnas utveckling, hur läggs de fram för eleverna?
Vilka möjligheter ges till eleverna att arbeta med ett naturvetenskapligt arbetssätt? Lägger läraren sig i för mycket/lite?
Lärarens perspektiv:
Hur och vad tar eleverna själva upp under lektionen, elevernas frågor och synpunkter? Hur bemöter läraren detta?
Hur synliggör läraren lärandeobjektet under lektionen?
Hur tar eleverna hjälp av varandras kunskaper och tankar? (Hör ihop med språk)
Språk:
Vad säger redskapen till eleverna om vårt fenomen?
Hur lyfter elevernas redskapens funktion? Barnen idéer kring det.
Hur använder läraren språket för att ge eleverna möjlighet att förstå fenomenet?
Medborgare/samhällskoppling:
Hur vår livsstil ser ut nu och då?
Hur det påverkat oss som använt det?
Hur har man kommit fram till att skapa just en elvisp?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar