Idag har vi finslipat på lektionsplanering och gjort en del ändringar. Vi har även diskuterat vad handledningen har gett oss. Till nästa handledning den 23 mars genomför vi våra lektioner. Fram till nästa tillfälle arbetar vi enskild och utvecklar vår egen kunskap om vårt fenomen. Vi har även gjort Cartoonen.
Lektionsplanering:
Fenomenet: Varför rinnande grädde blir tjock med fokus på teknik och luftens samarbete
Materia: Grädden – vad innehåller grädde
Energi: Människans kraft och fettet i grädden
Teknik: Visparna
Liv: Människorna och djuren
· Vi har gjort en tankekarta för att se vad som finns runt omkring och vad vi ska söka fakta om.
Intervjufrågor: (3-4 barn)
· - Vad är grädde?
· - Hur kan man få rinnande grädde tjock? På vilka olika sätt? (kring frågor – cartoon frågan)
· - Varför tror ni att rinnande grädde blir tjock?
Lektionsutkast: (Halvklass)
Vad
· - Experiment med grädde med hjälp av olika tekniker
Hur
· - Visa cartoonen och diskutera utifrån den. Lyft andra elevers åsikter som inte är med på cartoonen., hur rinnande grädde blir tjock.
· Experimentet
o Förklara vad det är de ska göra. Vi gör experimentet med ägget (ej röra med något)
o Barnen får ställa en hypotes om vad de tror kommer att hända i klassen. Vi skriver deras förslag på tavlan. ”Vad tror ni händer?” ”Tror ni det kommer vara någon skillnad i de olika stationerna?” Gör en tankekarta på tavlan gemensamt.
o Trävisp, vanliga visp, elvisp, vevvisp/ballongvisp, burk (ca 2 elever per redskap)
o Skriva upp på tavlan när ett redskap är klart.
· - Diskussion efter ”Vad hände?” ”Varför blev det så?”
· - Fakta med fokus på luften och teknikens samarbete. (Pga av den här forskningen kring luften har denna teknik utveckling skett)
o Vad tror ni kommer in i grädden när man vispar? Vad är det vi har runt omkring oss? Med hjälp av att man vispar kommer det in luft i grädden och det blir luftbubblor. Ev. visa på tavlan. Vad händer om grädden får stå ett tag? Luftbubblorna går sönder och grädden blir lösare. Jämföra med såpbubblor.
o Teknikens utveckling: börja med trävisp, sedan kom handvisp, sedan kom elvisp. I alla redskap kommer det in luft men med hjälp av elvispen går det fortare och det kan man inte göra med mänsklig kraft. Elvispen kom för ungefär 100 år sedan.
Varför
· För att barnen ska få möjlighet att upptäcka luften och teknikens samarbete med hjälp av grädde.
Mål utifrån kursplanen i de naturorienterade ämnena och teknik ska dessa punkter behandlas i årskurs 1-3. (Lgr 11)
· - Människors användning och utveckling av olika material genom historien.
· - Luftens grundläggande egenskaper.
- Hur föremålen i elevernas vardag har förändrats över tid.
- Hur föremålen i elevernas vardag har förändrats över tid.
Vi vill att eleverna ska få en förståelse för teknikens utveckling och hur det har påverkat människan livsstil. Vi vill även att eleverna ska få en förståelse för att luften kan påverka ett materia.
I kursplanen (Lgr 11) står det att eleverna ska använda sig av enkla naturvetenskapliga undersökningar som arbetssätt vilket vi låter dem göra vid vårt lärandetillfälle.
Utifrån läroplanen (Lgr 11)
· - Kan använda kunskaper från de naturvetenskapliga och tekniska i samhällsliv och vardagsliv.
I vår lekionsplanering får eleverna arbeta med olika redskap (vispar) ur ett variationsperspektiv för att förstå fenomenet.
I vår lekionsplanering får eleverna arbeta med olika redskap (vispar) ur ett variationsperspektiv för att förstå fenomenet.
/hela basgrupp 5a
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar